tirsdag den 31. maj 2011

smukt ukrudt og strøtanker



Jeg synes altid, at det er en interessant tanke - hvem har bestemt, at noget er smukt?
Jeg undrede mig idag, da jeg gik tur og nød alle de vilde blomster langs Christianshavns Volde og på Christiania. For på et eller andet tidspunkt har nogen bestemt, at nogle blomster er smukke, mens andre er "ukrudt". Ikke nødvendigvis pga. deres udseende, men måske pga. andre egenskaber ved blomsten. Den breder sig måske for meget eller passer bare ikke lige ind i staudebedet... 

På samme måde er nogen (rige, hvide, vesterlanske mænd) på et eller andet tidspunkt er blevet enige, om hvilke kvinder er smukkest, og har bygget en kæmpe skønhedsindustri op omkring dette ideal. I Hollywood skal kvinderne have en række udseendesmæssige træk og egenskaber, som passer ind i dette (mandens) billede, for at få de attraktive roller. Utiltrækkende egenskaber, såsom skæve øjne, en stor næse, overvægt passer ikke lige ind, (hvis hun skal spille "kæreste-potentiale")... Ikke i den vestlige kultur ihvertfald! 

Barbiedukken er stadig ikonet, som kvinden skal forme sig efter, hvis hun vil leve op til det dominerende skønhedsideal. Eksempelvis den ekstremt populære serie Mad Men, som har skabt en kæmpe modetendens, med kvinder som ligner 1950'ernes Barbiedukker i stramme korte kjoler, lange tynde ben og store bryster. 

Hvis jeg skal vælge mellem en rød rose fra tanken eller en smuk valmue på marken, så ved jeg godt hvad jeg helst vil kigge på... Hvad synes du?


















1 kommentar:

  1. Jeg elsker dine tanker omkring de såkaldte ukrudtsblomster smukke, kloge Marlene. Det er en rigtig smuk metafor synes jeg.

    Mht. kvindebilledet så er vi jo - som du ved - helt enige om, at det er på højeste tide, at der bliver pillet lidt (meget!) ved det spejlbillede, der dagligt møder os i medierne. Men ved du hvad, der er en smule skræmmende? At det rent faktisk i vid udstrækning er os kvinder, der selv står bag idealet om store bryster, smal talje og langt hår. F.eks. er det en kvinde, der står bag Barbie-dukken. Jeg tror måske, at de fleste mænd ville foretrække, at dette skønhedsideal for længst var blevet pakket langt væk, da det netop er på baggrund af dette, at de gang på gang skal svare på spørgsmål om, hvorvidt vores "numser ser for store ud i de her".

    Jeg elsker både roser og valmuer og håber på, at vi kan være med til at skabe et samfund, hvor begges skønhed værdsættes for hvad, det er. Men jeg tror, at denne revolution starter inde i hver enkelt af os - om vi er roser, valmuer, tusindfryd eller mælkebøtter.

    Tak for dine tanker og smukke billeder - elsker det ligesom jeg elsker dig.

    SvarSlet